GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Cryptid

Cryptid

Unikalna gra dedukcyjna w której poszukujesz miejsca zamieszkiwanego przez tajemnicze stworzenie

cena:

179.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 3 do 5
wiek: od 10 lat
czas gry: od 30 do 50 min.

wydawca: Osprey Games (2018)
nr katalogowy: OSP0654
projektant: Hal Duncan , Ruth Veevers

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis w serwisie BGG

Opis


You've studied the footage, connected the dots, and gathered what meager evidence you could. You're close — soon the whole world will know the truth behind the Cryptid. A group of like-minded cryptozoologists have come together to finally uncover the elusive creature, but the glory of discovery is too rich to share. Without giving away some of what you know you will never succeed in locating the beast, but reveal too much and your name will be long forgotten!

Cryptid is a unique deduction game of honest misdirection in which players must try to uncover information about their opponents' clues while throwing them off the scent of their own. Each player holds one piece of evidence to help them find the creature, and on their turn they can try to gain more information from their opponents. Be warned; give too much away and your opponents might beat you to the mysterious animal and claim the glory for themselves!

The game includes a modular board, five clue books, and a deck of set-up cards with hundreds of possible set-ups across two difficulty levels. It is also supported by an entirely optional digital companion, allowing for faster game set-up and a near-infinite range of puzzles.

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2019-12-18 To naprawdę działa autor: Ryber

Cryptid to jedyna w swoim rodzaju gra dedukcyjna. Gracze ścigają się w dotarciu do jednej właściwej odpowiedzi, którą jednak nie jest np. układ kart wyjętych z talii na początku rozgrywki lub rozwiązanie gotowego scenariusza. Ostateczna odpowiedź nawet nie jest nigdzie zapisana i możliwa do sprawdzenia. Istnieje tylko jako suma wskazówek, które w danym układzie planszy otrzymuje każdy z graczy. Do jej odkrycia i tym samym zwycięstwa potrzeba wpaść na trop wskazówek pozostałych uczestników zabawy – a jedynym narzędziem jest zadawanie w kółko tego samego pytania.
Wskazówki dotyczyć mogą charakterystycznych elementów planszy – terenów jak pustynia lub las, obecności zwierząt czy odległości od struktur. Stanowią one tajną informację graczy, reprezentujących kryptozoologów będących o krok od odkrycia mitycznego stwora. Chociaż nigdy nie zostają wprost ujawnione, to gracze będą zmuszeni do niechętnego dzielenia się swoją wiedzą. W tym momencie pojawiają się nieliczne, poza planszą i kartami służącymi do jej ułożenia, komponenty: kosteczki i dyski w kolorach graczy.
Każda kostka na planszy oznacza, że zgodnie z wskazówką znaną jej właścicielowi, nie ma możliwości, by na danym polu żyła poszukiwana istota. Dysk natomiast potwierdza regułę wystawcy – tak więc to pola z dyskami zawężają możliwość bytowania stwora, ale z położenia kostek także można wysnuć konkretne wnioski.
W swoim ruchu gracz może zapytać dowolnego z przeciwników o konkretne miejsce na planszy, który zgodnie ze znaną sobie zasadą musi odpowiedzieć, czy tytułowy Cryptid może się na nim znajdować. W ten sposób w wyniku sondowania siebie nawzajem plansza zapełniać będzie się kolorowymi znacznikami, dając coraz lepszy obraz zasad, które rządzą konkretną rozgrywką. Zamiast pytania można zdecydować się na przeszukanie wybranego pola, co jednak w razie niepowodzenia zdradza kolejne informacje na temat własnej wskazówki. Jeśli jednak trafi się na rzeczywiste miejsce zamieszkania stwora, co zostanie oznaczone przez dodanie do niego dysku kolejno przez wszystkich graczy, to rozgrywka się kończy, a szczęśliwy znalazca zostaje zwycięzcą.
Zasady gry Cryptid są więc bardzo proste, a pojedyncza partia może skończyć się po kilkunastu minutach – zawsze jednak stanowi intelektualne wyzwanie, w którym o wygranej decyduje wnikliwa dedukcja, a nie łut szczęścia. Konfiguracji planszy wraz z wskazówkami jest wystarczająco dużo, żeby nie trzeba się było obawiać o wyczerpanie gry. Układów nie da się rozpoznać czy zapamiętać, nawet raz rozegrany następnym razem sprawi wrażenie zupełnie świeżego. Teoretycznie gra mogłaby przebiegać w totalnej ciszy, ponieważ odpowiedzi udziela się za pomocą oznaczenia planszy, a pytanego gracza można wskazać gestem (chociaż to nie wypada!), ale podczas rozgrywki trudno powstrzymać się od komentarzy, wyrazów zaskoczenia bądź przeciwnie – potwierdzenia domysłu. Prosty pomysł i skuteczna realizacja jak rzadko w której grze prowokują także szczery podziw dla projektantów. To naprawdę działa.