gry planszowe strategiczne > Yellow & Yangtze
GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Yellow & Yangtze

Yellow & Yangtze

Gra oparta na znanym i popularnym tytule Eufrat i Tygrys. Tym razem buduj cywilizację w erze Chin pod panowaniem dynastii Qin

cena:

224.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 14 lat
czas gry: od 90 do 90 min.

wydawca: Grail Games (2018)
projektant: Reiner Knizia

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis w serwisie BGG

Opis


Yellow & Yangtze, the sister game to the highly acclaimed board game Tigris & Euphrates, invites you to replay this eventful period and to lead your dynasty to victory.

In Yellow & Yangtze, players build civilizations through tile placement. Players are given five different leaders: Governor, Soldier, Farmer, Trader, and Artisan. The leaders are used to collect victory points in these same categories. However, your score at the end of the game is the number of points in your weakest category. Conflicts arise when civilizations connect on the board. To succeed, players' civilizations must survive these conflicts, calm peasant revolts, and grow secure enough to build prestigious pagodas.

Jak to wygląda ?


Często kupowane razem z Yellow & Yangtze:



Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2019-08-10 Tygrys i Eufrat 2.0 (opinia dla tych co grali w oryginał) autor: pogons

Jeśli ktoś grał w TiE to będzie miał w tej grze za razem łatwiej jak i trudniej, z uwagi na zasady (będą z jednej strony znajome a z drugiej się mylić). Podobieństwo obu tych tytułów jest duże ale w szczegółach różnią się na tyle istotnie, iż YY w odczuciu jest zupełnie inną grą.

Po pierwsze w YY mamy hexy zamiast prostokątów co sprawia, że gra jest bardziej otwarta na rozbudowanie i trudniej się jest odgrodzić. Po drugie dodano nowy kolor płytek, który daje neutralne kosteczki bezpośrednio (zamiast skarbu z łączenia miast). Po trzecie pagody (dawniej monumenty) bardzo się zmieniły: łatwiej je zbudować (wymagają 3 elementów nie 4), nie osłabiają przywódcy (płytek się nie odwraca), są jednokolorowe i przechodnie (gdy ktoś zbuduje nową pagodę a nie ma jej w rezerwie to przenosi ją na planszy). Po 4 dodano zdolności specjalne każdemu kolorowi oraz przywódcom, jeśli są poza planszą. I po 5, najważniejsze, zmieniono drastycznie wojny (konflikty też ale mniej).

Wojny toczą teraz wszyscy gracze z dwóch królestw, w których są ich przywódcy w tym samym kolorze (może się zdarzyć że w obu królestwach jeden gracz ma swoich przywódców). Wszyscy gracze mają prawo dorzucać płytki do siły ataku/obrony jednej strony, a skutki jak i nagrody nie są tak duże jak w TiE.

Wszystkie w/w zmiany (oraz kilka nieopisanych) powodują, iż gra jest mniej zależna od doboru płytek (losowość jest ale ma mniejszy wpływ na wynik) oraz mniej krwiożercza (porażki są mniej dotkliwe, a nagrody mniej sowite). Jednym może się to podobać, drudzy będą tęsknić za agresywną rozgrywką z oryginału. Mnie osobiście YY bardziej przypadło do gustu właśnie z uwagi na mniejszą frustrację w wypadku niefortunnego doboru płytek. Ponad to bardziej nadaje się dla nowicjuszy (w TiE łatwo było zniszczyć wręcz osobę grającą pierwszy raz) aczkolwiek zasad jest tu więcej (głównie przez nowe zdolności kolorów). Zmiany co do oryginału są na tyle istotne, iż można posiadać obie gry w swojej kolekcji.

Co do oprawy graficznej to Vincent D. dał radę, aczkolwiek bardziej podobały mi się krajobrazy/scenki na płytkach z TiE niż postaci w YY. Polecam grę fanom TiE oraz tym, którzy podobnie jak ja lubili TiE ale nie pasował im duży swing punktowy w wyniku wojen. Knizia znowu dał radę.