GRY STRATEGICZNE
logo przedmiotu Paradox

Paradox

Uratuj wszechświat przed anomalią czaso-przestrzeni

cena:

189.90 PLN
dostępność: na zamówienie
wysyłamy w: ok. 7 - 30 dni

dodaj do koszyka
Produkt na zamówienie: realizacja pod warunkiem dostępności u dostawcy.

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 10 lat
czas gry: od 40 do 120 min.

wydawca: Split Second Games (2015)
projektant: Brian Suhre

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis w serwisie BGG

Opis


In the near future of Paradox, a space-time disturbance called The Quake is fracturing entire worlds’ timelines and removing these worlds from existence. Two to four players take on the roles of scientists working quickly to repair these worlds’ connections to their past, present, and future by making new time strands — however, every repaired connection ripples through time and fuels the Quake to fracture more worlds. When the storm’s power fades, the most successful scientist will be hailed as a hero throughout the multiverse.

Paradox takes familiar board game elements such as card drafting, set collection, and resource management, then adds a Bejewelled-like grid of colorful disks for each player to manipulate, along with a universe of worlds that must be protected by game’s end. As a result, Paradox presents players with a unique experience that is simple to learn yet challenging to master as players navigate three interlocking systems to protect these worlds from the chaotic forces of the Quake.

Paradox is designed by Brian Suhre and is illustrated by 15 artists, each with their unique view of one of the worlds. Paradox plays in about 20-30min per player.

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2019-06-18 Najdziwniejsza gra w mojej kolekcji autor: Radosław Czerniak

Gra okryta woalem tajemnicy w polskim światku planszowym, ktoś może o niej powiedzieć że to kolejna ofiara kick-startera - wybryk kultury amerykańskiej. Ale czy to umniejsza jej wartość - moim zdaniem nie.

Gra przed wszystkim zwróciła moją uwagę swoją oprawą graficzną na którą nie licząc planszy składają się większości ilustracje kart. I tu niespodzianka, twórca gry zaprzągł do pracy pokaźną kolekcję autorów komiksów, dając im dużą dowolność co do techniki i przedmiotu, dzięki czemu każdy set kart (po trzy) ilustrował inny artysta, dzięki czemu karty po prostu zachwycają.
Ale gra nie składa się przecież, li tylko z oprawy graficznej i tu mamy kolejną niespodziankę - tę grę po prostu trudno sklasyfikować. Nawet BGG ma z tym (moim zdaniem) problemy. Na pewno nie jest prosty do opisania worker placment, ani jakiś przygodowy ameritrash - mimo że wspomniany serwis klasyfikuje grę jako przygodową. Jak dla mnie to porządna gra logiczna połączona bardzo ciekawym mechanizmem burzenia równowagi z tłem fabularnym.
A jak już jesteśmy przy fabule, to grając w Paradox wcielamy się niejako w wybitnych naukowców, którzy próbują uratować zaprzyjaźnione światy przed szalejącym w kosmosie kataklizmem. Czynimy to manipulując tzw. matrycą - zbiorem pięciokolorowych żetonów, ułożonych w kwadrat 5 x 5. Manipulacja ogranicza się co prawda do dwóch podmian (można zamienić miejscami dwa dowolne żetony) ale dzięki nim możemy doprowadzić do ułożenia w rzędzie lub kolumnie czterech lub pięciu żetonów w takim samym kolorze, co pozwoli nam z kolei na uzyskanie jednego lub dwóch żetonów które będziemy mogli wykorzystać aby uratować przeszłość, teraźniejszość lub przyszłość jednego z zaprzyjaźnionych światów. Jak już pewnie zauważyliście jest to dokonana wprost implementacja komputerowych gier z gatunku Tretrisa i Kryształków.
No dobra ratujemy część czasoprzestrzeni któregoś świata, ale równocześnie zaburzamy równowagę multiświata sprowadzając na inne światy kataklizm. Słowem, trzeba zachować równowagę - tak jest to element kooperacyjny, gdyż rywalizując o punkty - uzyskiwanie przez gromadzenie kolekcji kart - jednocześnie wspólnie zmagamy się z bezduszną mechaniką gry/świata. Sami powiecie dość ciekawa, niebanalna mieszanka - świetny pomysł na wspólną rozgrywkę.

Niestety jest też trochę kropel dziegciu. O ile clou gry wydaje się niezależne językowo, to już wprowadzenie wariantów gry wymaga znajomości języka angielskiego. Zresztą sama instrukcja, jest w dość niecodzienny sposób napisana, na szczęście na sieci dostępne są gameplay'e świetnie wyjaśniające rozgrywkę. No i na koniec zachowawszy największy zarzut jaki mam do tej gry - ma ona wbrew swojej prostocie bardzo długi/męczący setup.
Niemniej polecam tą grę każdemu planszowemu geekowi a dla tych którzy kochają komiksy to pozycja obowiązkowa