PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika alia

obrazek
Quadropolis (edycja polska)
Świetna,
Rewelacyjna "miodna" gra o prostej mechanice (zasady można wytłumaczyć w kilka minut) choć trzeba kombinować. W jednym pudełku dostajemy dwa warianty gry - klasyczny (familijny, dla graczy "wagi lekkiej") i ekspercki (dla bardziej wymagających). Pozycja szalenie regrywalna - nie tylko dlatego, że rozgrywka nie trwa długo (jakieś 45 min przy 4 osobach) ale i dlatego, że ma się ochotę zbudować miasto od nowa :)
Gra przepięknie wykonana (jak wszystkie gry Days of Wonder), niesamowicie kolorowe ilustracje i dobrej jakości elementy to duży plus, jeden mały minusik daję za zbyt cienkie pola budowy graczy. I jest to w zasadzie jedyny minus tej gry.
Za tę cenę (149 zł) na pewno warto mieć Quadropolis na półce - sprawdzi się zarówno w gronie niedzielnych graczy jak i w gronie "wyjadaczy" ;)


obrazek
Tokaido (polska edycja)
Przyjemna!,
Bardzo przyjemna gra familijna.

Jesteśmy podróżnikami podążającymi z Tokio do Edo (lub na odwrót), po drodze możemy odwiedzać wioski, świątynie, gospody, spotykamy innych podróżników lub relaksujemy się w gorących źródłach. Naszym zadaniem jest wyciągnąć jak najwięcej (punktów) z tej podróży.

Tokaido to prosta (zasady do wytłumaczenia w 10 minut), przyjemna dla oka i bez negatywnej interakcji gra.
Dla lubiących \"mózgożerne\" tytuły może okazać się trochę zbyt trywialna, zatem polecam ją jako dobrą grę na rozgrzewkę lub zakończenie wieczoru. Ciekawa mechanika: ruch należy zawsze do ostatniego pionka na planszy - powoduje, że całkiem łatwo może dojść do sytuacji, w której ktoś ma 3 ruchy pod rząd a inni czekają 3 kolejki.
W grze występuje losowość jednak można ją zminimalizować poprzez dobranie odpowiedniej strategii, dodatkowo każdy podróżnik ma swoje unikalne cechy, które może wykorzystywać na szlaku.

Jeśli chodzi o wykonanie to oceniam je na 5: dobre gatunkowo materiały, prześliczne ilustracje i odpowiednio dobrana kolorystyka powodują, że można osiągnąć ZEN od samego przyglądania się elementom :)

Grę oceniam na 4+ w 5-stopniowej skali bo świetnie mnie relaksuje.


obrazek
Mystery of the Abbey
uwielbiam,
Jak tylko na rynku pojawia się coś wydawnictwa Days of Wonder to od razu podejrzewam, że będę chciała to mieć :) Na dodatek jako fanka kryminałów i świetnego \"Imienia Róży\" - nie mogłam przejść obojętnie obok \"Tajemnicy Opactwa\". Wykonanie gry (jak zawsze w Days of Wonder) na najwyższym poziomie. Plansza, karty, pionki, kości - wszystko z dobrych jakościowo materiałów, powinno wystarczyć na wiele rozgrywek. Ja do kart dokupiłam koszulki żeby móc umieścić w nich wydrukowane polskie tłumaczenie kart (nie wszystkie osoby z którymi gram znają angielski). Gra jest bardzo klimatyczna - mamy nawet załączony dzwonek, który zwołuje na mszę - i ma ciekawą fabułę. Naszym celem jest wskazanie mordercy i/lub jego cech szczególnych. Trzeba tylko uważać żeby dobrze typować bo za błędne typy są punkty ujemne. Zasady są dość proste - do wytłumaczenia w 10 minut, zatem nawet ktoś nieobeznany w planszówkach może dołączyć do rozgrywki. Kombinowania jest sporo, są też elementy losowości (karty zdarzeń) więc nawet wytrawni gracze nie powinni się jakoś specjalnie nudzić. Polecam Tajemnicę Opactwa wszystkim fanom gier kryminalnych, którzy mają dość cluedo i cenią sobie ciekawą fabułę w grze.

obrazek
Dzieci z Carcassonne (wydanie niemieckie)
dla dzieci super,
Jak dla dzieciaków to 5/5 :) Powoli wkręcam syna w planszówki. Jest jednak jeszcze zbyt mały (prawie 6 lat) na większość ciekawych tytułów - szukałam czegoś \'ambitniejszego\' niż chińczyk czy grzybobranie i ta edycja Carcassonne była strzałem w 10. Synowi bardzo podobał się pomysł \"tworzenia\" miasteczka, łączenia dróg, ustawiania pionków dzieci etc. Za każdym razem miasto wygląda trochę inaczej, więc gra się nie nudzi. Młodsze dzieci mogą tę grę traktować jako rodzaj puzzli, starsze zaczynają stosować jakieś tam swoje strategie, może się nawet pojawić lekka negatywna interakcja (blokowanie innych graczy). Najlepiej gra się kiedy jest komplet graczy, ale we 2 też można się dobrze bawić. Wykonanie bez zastrzeżeń. Reasumując - gorąco polecam młodszym dzieciom jako wstęp do świata planszówek.

obrazek
Splendor (edycja polska)
Pozbawiona fabuły,
Grałam kilka razy u znajomych, swojego egzemplarza nie posiadam i raczej nie kupię (chyba, że przy jakiejś mega-przecenie), grę oceniam na 3+/5 Wykonanie przyzwoite, z dobrej jakości materiałów, grafiki to rzecz gustu - mnie nie zachwyciły ale też nie zraziły. Zasady można wytłumaczyć w 5 minut, sama rozgrywka też w miarę szybko idzie jest to zatem dobra gra na \"rozgrzewkę\" lub na zakończenie wieczoru.
Jak dla mnie gra nie ma jednak \"klimatu\" - lubię gry klimatyczne a tu żadnego nie wyczuwam, gra nie ma zupełnie żadnej fabuły - za każdym razem czuję się jakbym układała jakiegoś bardziej zaawansowanego pasjansa. Grało mi się przyjemnie jednak bez rewelacji. Plusem jest to, że gra nie zajmuje dużo miejsca - można ją sobie zatem zabrać gdzieś na biwak jako grę \"podróżną\".


obrazek
Lewis & Clark (edycja polska)
Rewelacja,
Przepięknie (i z dobrej jakości materiałów) wydana gra: duża dbałość o detale, śliczne ilustracje.. Dodatkowo cała fabuła oparta na faktach - także postaci w grze są postaciami historycznymi, które faktycznie brały udział w ekspedycji. Lubię takie \"smaczki\" zatem nabyłam czym prędzej tę grę i się nie zawiodłam. Zasady są dość proste, jest natomiast sporo kombinowania - co może odstraszać nieco \'niedzielnych graczy\'. Trzeba dokładnie przemyśleć każdy krok i zaplanować sobie strategię. Instrukcja napisana dość przejrzyście choć w pewnych kwestiach musiałam wspomóc się filmikiem z YT bo wydawały mi się niejasne :) Polecam wszystkim bo gra jest bardzo klimatyczna.
plusy:
+ przepiękne wydanie (jakość, dbałość o detale i grafika)
+ gra oparta na faktach, ciekawa fabuła
+ dobrze wyważone elementy losowości (tzn. generalnie największy wpływ ma planowanie ale pewne losowe zdarzenia mogą plany zburzyć)

minusy (tak trochę na siłę):
- ilość elementów i złożoność zasad może przerażać początkujących graczy



obrazek
Mały Książę
Dobry produkt,
Świetna gra familijna i tzw. \'must have\' dla wszystkich fanów Małego Księcia.

Grałam zarówno w 2 osoby (z moim prawie 6-letnim synem) jak i w pełnym komplecie z dorosłymi.
Pomimo tego, że na pudełku napisane jest, że gra od lat 8 - mój syn radził sobie całkiem dobrze. Od trzeciej-czwartej partii zaczął nawet stosować jakieś tam swoje strategie i zaczął kombinować (wcześniej układał planety tak żeby mu się podobały a nie \"punktowały\") :)
Jeden z dorosłych początkowo podchodził podejrzliwie do gry, biorąc ją za grę dla dzieci. Po pierwszej rozgrywce był pierwszą (ale nie jedyną) osobą, która krzyczała żeby zagrać raz jeszcze :)

Wykonanie na medal. Kafle wykonane są solidnie, z grubego kartonu, grafiki przepiękne a instrukcja napisana przejrzyście. Rozgrywka 2 osobowa zajmuje około 15-20 minut, 5-osobowa ciut dłużej ale definitywnie jest to tytuł raczej na \"przystawkę\" niż na \"główne danie\" wieczoru.