PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika Marcinnn

obrazek
Cytadela
Dobra imprezówka,
Cytadela to imprezowa gra karciana. Gracze wcielają się w średniowiecznych władców, którzy budują swoje miasto.
W pudełku są: karty dzielnic, karty postaci i karty pomocnicze, żetony złota, drewniany i żeton korony.
Karty są dobre jakościowo. Drewniany żeton korony i żetony złota są solidne.
Gra podzielona jest na rundy. W każdej z nich rozgrywa się cztery etapy.
Najpierw usuwa się jedną kartę z talii postaci. Następnie wybiera się postać, którą będzie się grało w tej rundzie – rozpoczyna gracz z żetonem korony.
Później każdy zagrywa swoją postać. Jest ściśle ustalona kolejność rozgrywki - każda postać ma swój numer według, którego jest wywoływana
W swojej turze wykonuje się akcję (wziąć dwie sztuki złota z banku lub dobrać dwie karty dzielnic), można też zbudować dzielnicę.
Karty dzielnic dzielą się na pięć kolorów.
Gra kończy się w rundzie, gdy któryś z graczy zbuduje ósmą dzielnicę. Następnie otrzymuje się punkty za sumę kosztów wybudowanych dzielnic, za różnorodne dzielnice w swoim mieście jest bonus punktowy, ten który wybudował ósmą dzielnicę jako pierwszy zyskuje dodatkowe punkty. Zwycięża gracz z największą ilością punktów.
Jest to przyjemna gra imprezowa. Łatwa do wytłumaczenia.

Plusy:
- łatwa do wytłumaczenia,
- płynność rozgrywki,
- piękne grafiki na kartach,
- zgadywanie kto kim gra.

Minusy:
- grając w 7 osób trzeba trochę czekać na swoją kolejkę.


obrazek
Koszulki Standard 63,5 x 88 mm
OK,
Koszulki są dobre jakościowo, cienkie, wygodne w użyciu. Bardzo łatwo wkłada się w nie karty. Same pozytywy.

Pasują do: Pandemica, Na chwałę Rzymu.


obrazek
Dixit (pierwsza edycja)
Dla każdego,
Dixit to pięknie wykonana i ciekawa gra skojarzeniowa.
W pudełku znajdziemy bardzo dobre jakościowo karty z ładnymi grafikami, karty obstawień dla graczy, tor punktów (na wyprasce) i znaczniki dla graczy w kształcie królików (niewygodne do poruszania się nimi).
Co do graczy, to potrzeba zebrać co najmniej 3 osoby. Tutaj ma znaczenie jak dane osoby znają się między sobą. Związane jest to z tym, iż niektóre skojarzenia, które są wypowiadane w czasie rozgrywki będą zdecydowanie łatwiejsze do rozgryzienia przez osoby, które znają się lepiej.
Sama rozgrywka jest przyjemna. Każdy z graczy dostaje karty z puli kart. Następnie jedna z osób wybiera jedną ze swoich kart i mówi (wydaje dźwięk) skojarzenie. Pozostałe osoby dorzucają zakryte karty do puli. Następnie osoba, która dała skojarzenie bierze karty i tasuje. Po tym jak rozłoży je na środku następuje faza zgadywania. Gracze starają się wytypować, która karta jest tą poszukiwaną.
Uważam, że jest to jedna z najfajniejszych gier imprezowych. Rozgrywka nie trwa długo. Dostarcza wielu pozytywnych emocji. Fajne jest to, że co do samych skojarzeń, to nie ma najmniejszych ograniczeń.
Jedyną wadą jest ograniczona liczba kart, ale to też już zostało zniwelowane, gdyż są dodatki.

Plusy:
- łatwa do wytłumaczenia,
- miodność gry,
- pobudza wyobraźnię,
- dobrze wykonana,
- karty dają wiele możliwości skojarzeń,
- płynność rozgrywki.

Minusy:
- pionki królików są niewygodne,
- gra się o wiele trudniej z osobami, które znają się lepiej.

Gorąco polecam. Uważam, że każdy powinien ją posiadać w kolekcji. Dobra na prezent.


obrazek
Pandemic (edycja polska)
Rewelacja,
Pandemic to bardzo dobra gra kooperacyjna.
W czasie rozgrywki wcielamy się w jedną z postaci (Badacz, Dyspozytor, Ekspert operacyjny, Medyk, Naukowiec) walcząc z rozprzestrzeniającymi się na całym Świecie chorobami. Każda z tych postaci ma swoje specjalne zdolności, które bardzo przydają się w czasie gry.
Gra jest wyśmienicie wyważona. Spokojnie można grać samemu. W większym gronie czuć napięcie, gdy próbuje się zdążyć uleczyć Świat przed ostateczną zagładą.
W pudełku, poza kartami postaci, znajduje się dobrej jakości plansza, karty infekcji, karty do gry oraz znaczniki chorób i stacji badawczych.
Są 3 poziomy trudności.
W grze trzeba dobrze planować i starać przekonać innych graczy do podjęcia jednej strategii. Zmienianie jej co chwilę nie wróży nic dobrego.
Karty infekcji przy niekorzystnym układzie potrafią zainfekować kilka miejsc na raz (w sytuacji wybuchu pandemii). Stacje badawcze, poza możliwością tworzenia danej szczepionki, działają jak punkty teleportacyjne ;)
Rozgrywka cały czas trzyma w napięciu. Liczy się każdy ruch. Zlekceważenie niektórych miejsc może spowodować przedwczesne zakończenie gry.
Karty infekcji, na których opiera się gra, wracają do puli, gdy wyciągniemy kartę epidemii. Właśnie ten mechanizm powoduje napięcie.
Rozgrywka kończy się, albo poprzez wynalezienie szczepionek (wygrana), albo gdy było za dużo pandemii, bądź gracze przegrają walkę z czasem.

Plusy:
- łatwa do wytłumaczenia,
- miodność gry,
- dobrze się skaluje (zarówno dobra dla 1, jak i dla 4 osób),
- przekonywanie innych do wspólnej strategii,
- walka w grupie z przeciwnościami losu,
- płynność rozgrywki,
- wykonanie.

Minusy:
- mogłoby być więcej postaci,
- brakuje polskiego miasta ;).

Świetna gra kooperacyjna.


obrazek
Munchkin - Pudła Trzymania
Przydatne,
Munchkin Pudła Trzymania będą przydatne dla wszystkich tych, którzy planują rozszerzać swoją kolekcję Munchkina. 500 kart, które można tam włożyć (do każdego) spokojnie wystarczą na dodatki (Munchkin 1,5 - Kości Zostały Rzucone, Munchkin 2 Wielosieczny topór, Munchkin 3 Kardynalne Błędy, Munchkin 3,5 - Piętno Śmierci, Munchkin 4 - Rumaki do Paki i Munchkin 5 - Łowcy Głów).
Samo wykonanie pudeł jest.. normalne.
Dodatkowo wprowadzają nowe karty do rozgrywki.

Plusy:
- mieszczą dużo kart dodatkowych,
- nowe karty do gry.

Minusy:
- cena za pudła powinna być niższa.

Ogólnie polecam dla wszystkich, których przygoda z Munchkinem przybiera na tempie.


obrazek
Wysokie Napięcie - dodatkowe karty
Udany dodatek,
Wysokie Napięcie - dodatkowe karty (opis gry jest w moich recenzjach).
Pudełko jest nieduże. W pudełku znajdują się karty elektrowni. Karty są dobre - odpowiadają jakością tym z wersji podstawowej.
Wprowadzają do gry rozróżnienie co do elektrowni. Uważam, że zostały dobrze wyważone i dodają kolorytu rozgrywce.
Jak najbardziej polecam ich zakup dla wszystkich osób, które polubiły Wysokie Napięcie i chcą grać w nie częściej.

Plusy:
- dobre rozszerzenie rozgrywki,
- niewielkie pudełko - można je wziąć w wiele miejsc,
- dobra jakość wykonania.

Minusy:
- mogłoby być ich więcej ;).

Dla wszystkich, którzy polubili Wysokie Napięcie. Urozmaicają rozgrywkę.


obrazek
Munchkin Edycja Rozszerzona
Wyśmienite RPG,
Munchkin to gra, gdzie istotą rozgrywki jest subtelne, bądź jawne dokopanie pozostałym graczom.
Do gry, poza kartami z pudełka, trzeba znaleźć znaczniki poziomu Waszych bohaterów. Celem gry jest osiągnięcie 10 poziomu swojego bohatera. Jest to o tyle trudne, że w walce z różnej maści potworami, zawsze, bądź prawie zawsze wyciągają w naszym kierunku \"pomocną dłoń\" pozostali gracze. W tej grze nie ma co liczyć na jakieś dłuższe sojusze - polegają one raczej na atakowaniu najmocniejszego, albo kogoś, kogo się nie lubi ;). Gra się prosto - wystarczy dobierać karty i wykonywać polecenia - walka, klątwa, rasy i klasy oraz przedmioty. W tej grze RPG można być Elfem, Krasnoludem, Niziołkiem lub... człowiekiem :D
W pudełku znajdują się karty (drzwi i skarbów), kostka oraz instrukcja. Karty są dobrze wykonane (polecam zakupić koszulki). Podział na 2 talie jest istotą całej rozgrywki. Gdy dobiera się kartę z tali drzwi nigdy nie wiadomo jakiego rodzaju dziwadło jest w stanie nas zaatakować (atakują najróżniejsze stwory i rzeczy). Skarby to istna bajka - wspaniale dodają klimatu tej dobrej grze.

Plusy:
- dobre wykonanie,
- miodność gry,
- zajmuje niewiele miejsca,
- ciągła niepewność,
- wielość rozwiązań - mnogość potworów i klątw,
- interakcja między grającymi,
- niedopowiedzenia w instrukcji.

Minusy:
- można łatwo się pokłócić,
- brak znaczników poziomów bohaterów.


Gra jest rewelacyjna. Polecam gorąco!


obrazek
Mr.Jack (edycja polska)
Dobra gra na 2 osoby,
Mr. Jack to dobra pozycja dla wszystkich, którzy mają problem z zebraniem większej ilości osób do gry.
Jest to gra na 2 osoby, gdzie jedna wciela się w Kubę Rozpruwacza, a druga w poszukującego go policjanta.
W pudełku znajduje się plansza, solidne pionki postaci oraz karty. Wszystkie elementy są wykonane solidnie i wyglądają ładnie.
Zapoznanie się z regułami gry jest proste. Gra się również przyjemnie. Rozgrywka trwa maksymalnie 8 rund, w czasie których osoba grająca policjantem musi znaleźć złoczyńcę. Mechanika gry jest dobrze przemyślana i zmusza do myślenia, z jednej strony nad jak najlepszym ukrywaniem \"złego\" bohatera, a z drugiej strony na jak najszybszym rozszyfrowaniu postaci na planszy.
Dzięki dobrze wyważonemu mechanizmowi w grze odczuwa się emocje. Technika gry polegająca na zmyleniu przeciwnika dobrze oddaje charakter gry na 2 osoby. Ważna jest jak najlepsza strategia.
Moim zdaniem cena za grę jest za duża, pomimo dobrego jej wykonania. Zwłaszcza, że gra zachęca do zakupu dodatków i wtedy koszty już znacznie rosną.

Plusy:
- miodność,
- możliwość gry w 2 osoby (jest zrównoważona),
- wielość opcji rozgrywki,
- interakcje między graczami,
- szybka do wytłumaczenia,
- bardzo wysoka jakość wykonania.

Minusy:
- cena.

Polecam przede wszystkim dla osób, które mają problem z zebraniem większej ilości osób do grania. Dobra grywalność.


obrazek
Fasolki
Imprezowa i handlowa,
Fasolki to gra o sadzeniu... fasolek. Różnej maści - ogrodników, hipisów, kowbojów i innych.
Pudełko jest nieduże więc z łatwością można je wziąć na imprezę, wyjazd. W pudełku znajduje się instrukcja i karty. Karty są dobre - mają ciekawe grafiki.
Istotą gry jest, poza sadzeniem, zbieranie fasolek ze swoich wirtualnych pól. Co do samej rozgrywki, to w danej turze każdy z zawodników: zagrywa karty fasolek, handluje i przekazuje je, sadzi, a na końcu dobiera nowe z puli.
Ciekawą opcją jest handel pomiędzy zawodnikami swoimi fasolkami. Wpływa to bardzo na dużą interakcję między grającymi. Często dochodzi do wymiany 2 do 1. Gracze mogą przebijać oferty innych. Daje to dużą frajdę. Nie zawsze opłaca się sprzedawać osobom, które dają najkorzystniejszą ofertę..
Gra zależna jest od kart w talii fasolek. Gdy wyczerpie się trzeci raz kończymy rozgrywkę. Wygrywa osoba, która uzbiera największą ilość złota.

Plusy:
- łatwa do wytłumaczenia,
- miodność gry,
- handel, handel, handel (!),
- interakcja między grającymi,
- płynność,
- niewielkie pudełko - można je wziąć w wiele miejsc.

Minusy:
- trzeba uzbierać co najmniej 3 osoby,
- potrzeba ludzi, którzy lubią handlować.

Dobra na imprezy.


obrazek
Jenga
Na imprezę,
Jenga to typowa gra imprezowo-zręcznościowa.
W pudełku znajduje się zestaw klocków. Wykonane są solidnie i na pewno wytrzymają wiele rozgrywek.
Do gry potrzebujemy trochę miejsca - z zaznaczeniem, że musi być proste.
Jenga polega na wznoszeniu jak największej wieży. Cała trudność polega na tym, iż wyciąga się klocki z niższym partii tej konstrukcji. Kto lepiej czuje się w sprawach związanych ze zręcznością, ten ma większe szanse. Oczywiście opanowanie też się przydaje.
W trakcie rozgrywki jest wiele emocji i śmiechu.
Liczba graczy nieograniczona. Można spokojnie grać samemu.

Plusy:
- dobra na imprezy (wciągnięcie wszystkich do gry nie stanowi większego problemu),
- solidne wykonanie,
- wyciska z graczy pełną koncentrację na wykonywanym ruchu,
- wygodne pudełko.

Minusy:
- potrzebna jest prosta, stabilna podstawa pod klocki (stół, który się chwieje nie wchodzi w rachubę).

Na imprezy jak znalazł.


obrazek
Wysokie Napięcie
Idealne wprowadzenie do świata planszówek,
Wysokie Napięcie jest grą bazującą głównie na ekonomii. Wykorzystanie rynku energetycznego i potrzebnych do tego surowców daje szansę każdemu z graczy na zostanie królem branży.
W pudełku znajduje się dobrej jakości dwustronna plansza - tym samym istnieje od razu możliwość gry w dwóch różnych krajach. Każda strona planszy jest inaczej wyważona, co sprawia, że ilość opcji rozwoju rozgrywki znacznie wzrasta. W pudełku znajdują się również karty elektrowni, pieniądze (tutaj jest ta możliwość wciągnięcia wszystkich, którzy lubią grać w Monopol), klocki elektrowni oraz surowców.
Głównym plusem jest bardzo dobrze wyważony rynek surowców, który sprawia, że każdy z towarów może stać się deficytowym. Tym samym powoduje to, że na bieżąco trzeba reagować jakie elektrownie są w grze i dostosowywać się do tego.
Dostępne elektrownie oraz sposób ich zdobywania - poprzez licytację - znacznie wpływają na interakcję między graczami.
Gra jest dynamiczna. Nie ma takiej sytuacji, że będzie się ją wygrywało określonym układem. Za każdym razem rozgrywka toczy się inaczej.
Co do samej rozgrywki, to instrukcja jest napisana bardzo przystępnie. Sama gra nie jest zbyt trudna do wytłumaczenia. Kolejka składa się z kilku etapów - zakupu elektrowni (licytacji), zakupu towarów, rozmieszczania swoich elektrowni oraz wykorzystywania swojego potencjału energetycznego i zdobywania nowych funduszy.
Jeżeli chodzi o ilość graczy, to spokojnie można w nią grać już od 2 osób.

Plusy:
- miodność,
- możliwość gry w 2 osoby (jest zrównoważona), chociaż czym więcej osób, tym większe problemy na rynku surowców,
- dwustronna plansza,
- przez całą rozgrywkę trzeba kontrolować, kto jakie ma elektrownie,
- wysoki poziom interakcji między graczami - podczas licytacji,
- nie powtarzają się układy rozgrywki,
- rewelacyjnie oddaje układy rynkowe (rynek surowców),
- bardzo dobrze wykonana,
- łatwa do wytłumaczenia, a co za tym idzie szybko można wciągnąć w świat planszówek wiele osób.

Minusy:
- ciągłe przeliczanie pieniędzy (trzeba mieć dużo cierpliwości),
- wielkość pudełka i samej gry - nie wszędzie się ją weźmie.

Podsumowując: gra płynna, przyjemna i z dużą interakcją graczy. Łatwo jest wprowadzić w świat planszówek nowe osoby. Polecam!


obrazek
Bluff (Blef)
Wyśmienita,
Blef to wspaniała gra imprezowa.
W pudełku znajduje się plansza, kubki oraz zestaw kostek.
Jedyne czego jeszcze potrzeba do tego zestawu rzeczy, to czas. Rozpoczęcie rozgrywki powoduje, że gra się w nią do samego końca. Co na to wpływa? Przede wszystkim wyśmienita interakcja między grającymi, niepewność co znajduje się pod kubkami innych osób, możliwość blefowania oraz rozgryzania tych małych oszustw, płynność rozgrywki.
Dużym plusem tej gry jest jej zupełna prostota i możliwość wytłumaczenia każdemu w ciągu niecałych 5 minut.
Każdy kto ma choć jedną kostkę może wygrać daną rozgrywkę.
Co do zasad, to każda osoba dostaje kubeczek i 5 kostek (zazwyczaj). Wyrzuca się kostki i sprawdza się co wypadło. Jako, że nikt nie widzi kostek innych graczy dowolność blefowania jest nieograniczona. Droga licytacji uwidoczniona na planszy daje możliwości do zdemaskowania \"małych oszustów\".

Plusy:
- miodność,
- prostota,
- szybkość rozgrywki,
- emocje,
- wykonanie gry,
- czy gra się w 2 osoby, czy w 6 zabawa jest identyczna (wyśmienita)!

Minusy:
- w miarę głośna (przy rzucaniu kości),
- istny pożeracz czasu.

Obowiązkowo na imprezy ze znajomymi. Gwarantowana świetna zabawa!


obrazek
Puerto Rico (stare wydanie)
Najwyższa półka,
Puerto Rico, czyli gra idealna ze wspaniałą mechaniką.
Nie dziwi fakt, że od miesięcy plasuje się w czołówce rankingu boardgamegeek.com. Ale po kolei...
Puerto Rico to gra przeznaczona dla miłośników strategii. Mamy tu elementy ekonomiczne, mamy dużą interakcję pomiędzy graczami.
Formuła jest prosta. Każdy posiada swoją wyspę, na której może zajmować swoje plantacje oraz budować budynki. Każdy budynek ma swoją szczególną właściwość. Natomiast plantacji jest pięć i kluczowe jest przede wszystkim to, jakie posiadają inni gracze.
Kolejka przebiega według schematu - każdy z grających gra jedną z postaci. Gracz, który wybrał postać korzysta z jej specjalnej zdolności. Pozostali wykonują jej normalną zdolność.
Do wygrania w rozgrywce konieczne jest uzbieranie jak największej ilości punktów zwycięstwa (dostaje się je za wyeksportowane na statkach towary, za budynki i plantacje na końcu gry).
Należy zaznaczyć, że każda rozgrywka jest inna, a wielość możliwości jej prowadzenia daje niesamowitą frajdę. Grać można już od dwóch osób - uważam, że jest ona bardzo dobrze wyważona. Zarówno na dwóch, jak i pięcioro graczy gra się płynnie i nie traci się nic na jej miodności.

Plusy:
- miodność,
- możliwość gry w 2 osoby (bardzo dobrze się gra, jest zrównoważona), chociaż czym więcej osób, tym więcej możliwości rozgrywki,
- wielość opcji,
- dojście do zwycięstwa możliwe jest na kilka sposobów (walczy się do samego końca),
- interakcje między graczami,
- nie nudzi się!,
- bardzo dobrze wykonana.

Minusy:
- początkującym proponuję \"rozegrać się\" na innych grach, a dopiero później sięgnąć po ten tytuł.

Najwyższa półka! Polecam. Warta swojej ceny!


obrazek
Sabotażysta
Super,
Sabotażysta to gra, której nazwa w pełni oddaje istotę rozgrywki.
Każda rozgrywka składa się z trzech części (jedna część, to jedno rozdanie). Celem jest uzbieranie jak największej ilości złota. W związku z tym nie ma w tej grze dłuższych sojuszów - chociaż interakcja pomiędzy graczami jest ogromna (zależna od tego z kim się gra).
Podział zespołów na tych dobrych i tych, co psują powoduje, że w czasie rozgrywki cały czas jest niepewność co do tego, kto może nam zaszkodzić, a kto pomóc.

Plusy:
- możliwość gry nawet w 10 osób,
- miodność gry,
- ciągła niepewność (czym większa, tym lepiej) kto jest kim,
- wielość rozwiązań - możliwości dojścia do celu, możliwości przeszkadzania i utrudniania przeciwnikom,
- przy dobrym towarzystwie nie nudzi się.

Minusy:
- trzeba uzbierać co najmniej 4 osoby,
- dla osiągnięcia pełnej satysfakcji z gry konieczne jest, aby inni grali, a nie \"odwalali pańszczyznę\",
- potrzeba twardej powierzchni na rozłożenie \"wirtualnej\" planszy (choć można to też uznać za plus, gdyż nie potrzeba aż tak dużo miejsca).

Ogólnie oceniam grę bardzo dobrze i polecam gorąco!